Вітаємо Петра і Павла - із днем їх святих покровителів

14.07.13, 10:30

Святий Петро за плугом ходить,
Святий Павло волоньки водить,
А сам Господь-Бог пшеничку сіє,
А святий Ілля заволочує.
(За О. Воропаєм)

12 липня 2013 року в Кіровоградському обласному художньому музеї - розгорнуто експозицію до Дня святих Перво - верховних Апостолів Петра і Павла.

Саме 12 липня християни відзначають День святих Перво-верховних апостолів Петра і Павла. Свято на честь Апостолів Петра та Павла у народі знаменує закінчення купальських святкувань «маківки літа» і літніх весіль, прощання з весною та підготовку до сінокосу. До свята прибирали садибу, підбілювали та підфарбовували хату, вішали чисті рушники. На церковну службу йшли з квітами й віночками, окрасою котрих були червоні маки. Ритуальною стравою були, так звані, мандрики. Випікали ці коржики із пшеничного тіста, зібраних під час Петрівки сколотин та перевареної сироватки, а також додавали сир та яйця. Назву пиріжків у народі пов'язували з легендою про мандрування світом апостолів Петра й Павла, у яких зозуля вкрала одного «мандрика» і за це її Бог покарав — саме о цій порі вона перестає кувати. Ще люди з цього приводу казали, що зозуля «мандриком подавилася», але якщо її кування чути було й після Петра, то це вважали на нещастя.

Апостоли Петро і Павло особливо шануються як учні Ісуса Христа, що після смерті і воскресіння Христа почали проповідувати і поширювати вчення Євангелія по всьому світу.

Основою експозиції присвяченої Дню святих Перво-верховних Апостолів Петра і Павла є ікони «Святий апостол Петро» і «Святі Петро і Павло» з фондового зібрання Кіровоградського обласного художнього музею.

Ікона «Святий апостол Петро» була написана у кінці ХІХ століття, виконана в техніці олійного живопису на основі прогрунтованого матеріалу – дошки, левкасу, поволоки і сусального золочення.  Про зображений на роботі образ існує багато відомостей… У місті Капернаум жив рибалка на ім’я Симон. Одного разу його брат Андрій привів Симона до Ісуса Христа і з того часу Симон став учнем Господа. Природні здібності, рішучий та непохитний характер одразу виділили Симона з числа учнів. Він перший повірив, що Ісус Христос – син Божий і тоді за тверду віру отримав ім’я Кіфа, тобто камінь, грецькою – Петро.

Як і пророчив на Тайній вечері Ісус Христос, Святий Петро тричі відрікся від нього, перш ніж заспівав півень. Святий Климент, учень Петра, розповідав, що Петро, в продовженні всього останнього життя, при ранковому співі півня, ставав на коліна, обливався слізьми, каявся в своєму зреченні, хоча сам Господь після свого воскресіння пробачив його. Збереглися ще стародавні перекази, що очі апостола Петра були червоні від постійного і гіркого плачу.

Після воскресіння Ісуса Христа Петро стає главою християн і палким проповідником віри. Проповідь його була завжди сильна і впевнена. Одного разу саме після проповіді Петра три тисячі чоловік прийняло хрещення. Поряд з цим суворе подвижницьке життя і дива, створені ним, ще більше переконували невіруючих у могутності Бога. Він зцілив злиденного, який шкутильгав багато років, зцілив людину, розбиту паралічем…  Під кінець свого життя Святий Апостол прибув до Риму з своєю проповіддю. Але римський імператор Нерон, відчуваючи особливу ненависть до християн, наказав катувати Апостола Петра.

Безумовно ікона, яка знаходиться в експозиції належить пензлю першокласного іконописця. Ця високопрофесійна робота написана в необароковому стилі, де кожна деталь говорить про вишуканість і гармонію.  Нажаль історія не донесла нам відомості про ім’я автора  або авторів цієї роботи. Але напевно відомо, що, ікона виділяється красою, наповнена щирим молитовним настроєм, глибоким психологізмом. Краса проглядається в кожному мазку святого лику, а довершеність – у кожній деталі одежі Святого Апостола. Темний плащ Апостола Петра чітко виділяється на орнаментованому фоні. Ритм ліній доповнюється грою світлих і темних кольорів.

Не оминув своєю увагою образи святих Апостолів Петра та Павла, зображуючи їх у своїх творах, і наш славетний земляк Петро Павлович Оссовський. В експозиції  представлені репродукції робіт Петра Оссовського «Апостол Петро», «Апостол Павло» та «Молитва» (саму ж картину «Молитва» можна переглянути в картинній галереї Петра Оссовського «Світ і Вітчизна»). На творі зображена інокиня. Її обличчя дуже біле, наче воскове, на якому виділяється трохи висунуте підборіддя. Вона тримає запалену свічку. Палаюча свічка є символом молитви, очищення.  Інокиня зображена на фоні святого Апостола Павла. Павло є першим із християнських авторів, чиї твори дійшли до нас, він же й найавторитетніша постать в історії християнської думки. Його погляди відіграли величезну роль у формуванні християнства як самостійної релігії.

Апостоли прийняли мученицьку смерть за віру Христову в один день.  Тож завітавши до музею ви маєте можливість познайомитись з художніми образами святих Апостолів Петра і Павла та дізнатись про їх життєвий шлях.

автор - Тетяна Ащеулова – науковий співробітник відділу Кіровоградського обласного художнього музею - картинної галереї Петра Оссовського «Світ і Вітчизна»



Комментарии

Еще нет комментариев к этому материалу. Будьте первым!
Напишите ваш комментарий
Комментарий:

ПОСЛЕДНИЕ КОММЕНТАРИИ

Юля .Гаряча лінія для консультацій з питань захисту прав дітей…
Добрий вечір,мені потрібна ваша допомога
Виктор .Комплекс "Хащуватська трагедія"
Миле Хащувате, Серцю рідний край. Обрієм крилатий Бузький водограй. Небо синьооке, Сонцем на поріг. Відчуття глибоке…
Татьяна .Point: Місце зустрічі змінити не можна
Очень классная идея! Молодцы,что стараетесь для своих гостей!!!! удачи Вам и поскорее набирайте 15 000, я в вас верю....!!!!…