Види та фактори ринків
Необхідні товари та послуги створюються на підприємствах шляхом організованого виробництва, із застосуванням факторів виробництва. Традиційні фактори виробництва поділяють на землю, працю і капітал. Для реалізації кожного товару існує свій ринок, що формується внаслідок виникнення потреб (попиту) та організації виробництва відповідних видів товарної продукції.
Табл. 1. Класифікація ринків
Вид ринку |
Хто виходить з пропозиці-єю |
Хто виходить з попитом |
Яким товаром торгують |
Ціна |
Примітка |
Ринок праці |
Підприємства, держава |
Робоча сила |
Заробітна плата |
Держава має посередницькі можливості |
|
Ринок нерухо-мості |
Власники землі, будівель, житла |
Підприємства, що шукають будівлі, громадяни |
Земельні ділянки, будівлі |
Квартирна/ орендна плата |
Зв’язки через маклера |
Ринок кредитів і капіталу |
Банки, каси, кредитні установи |
Підприємства, люди, держава |
Грошовий капітал |
Проценти, участь у розподілі прибутку |
Інші форми: акції, позики та ін. |
Ринки сировини і основних засобів вироб-ництва |
Підприємства |
Підприємства |
Сировина, основні засоби виробництва |
Закупівель-на ціна |
В оренду можуть братись також будівлі, обладнання тощо |
Ринки споживчих товарів |
Підприємства |
Домашні господарства |
Споживчі товари |
Споживча вартість |
Споживання з точки зору “престижу” |
Ринки розміщуються за територіальною ознакою – придніпровський, український, європейський, світовий. Всі три ринкові фактори – пропозиція, попит і ціна – змінюються під взаємною дією до тих пір, поки не складається збалансована ціна, що задовольняє попит і пропозицію.
|
ціна
|
40
|
0
18 кількість
|
Рис. 1. Попит, пропозиція і рівноважна ціна
Як показує аналіз законів попиту і пропозиції, вони виражаються протилежними функціями: попит зростає за умови зниження ціни, а пропозиція зростає внаслідок її підвищення. Попит має економічну доцільність тільки за умов наявності пропозиції і навпаки.
Якщо пропозиція перевищує попит, в такому випадку формується ринок споживача, при якому конкуренція між виробниками виражена більш чітко, ніж попит покупця. Посилена конкуренція між виробниками викличе їх прагнення до зниження цін, до рівня рівноважної (збалансованої) ціни.
Однак, ціна, під впливом тих чи інших факторів, може бути встановлена нижчою за рівноважну, в такому випадку починає функціонувати ринок виробника, оскільки на ньому будуть переважно конкурувати покупці, кількість яких буде перевищувати обсяг доступних товарів. Рано чи пізно це призведе до підвищення ринкової ціни до обсягу збалансованої.
Рух ціни до рівня збалансованої відповідає інтересам як споживачів, так і виробників. Це легко пояснити тим, що рівноважна ціна і обсяг продукції, що підлягає реалізації, забезпечує стабільність в даному секторі ринку, створює умови до його подальшого розвитку, повністю задовольняє потреби всіх учасників ринку при максимально сприятливих для них умовах.
Використана література:
1. Яковенко Р. В. Технології продажу товарів / Роман Яковенко. – Кіровоград : Антураж А, 2003. – 212 с.
2. Яковенко Р. В. Тлумачний англо-український словник економічних термінів з елементами теорії та проблематики. Дидактичний довідник / Роман Яковенко. – [Вид. 2–ге, випр.]. – Кіровоград : видавець Лисенко В.Ф., 2015. – 130 с.
3. Яковенко Р. В. Основи теорії економікидля технічних спеціальностей :навч. посіб / Роман Яковенко. – Кіровоград : „Поліграф-Сервіс”, 2009. – 120 с. : іл.
Комментарии
Еще нет комментариев к этому материалу. Будьте первым!Что мне даст регистрация?