Гендерна чутливість медіа Кіровоградщини: Тримаємо руку на пульсі

Загальний Індекс гендерної чутливості кіровоградських
медіа у квітні 2019 року– 36%, це друге місце
серед регіональних медіа 24 областей України. Ознайомитися із підсумковими результатами всього квітневого моніторингу по країні можна
на сайті
Волинського прес-клубу, а ми поки що розповімо про аналіз медіа на
Кіровоградщині.
Отже, у квітні 2019 року було проведено гендерний
моніторинг журналістських матеріалів у п’яти тиражних газетах («Україна-Центр»,
«Кіровоградська правда», «Утренний город», «Вечірня газета», «Нова газета») та
п’яти інтернет-виданнях («Весь Кіровоград», «Точка доступу», «Гречка», «Новини
Кіровоградщини», «ФотоІнформ») Кропивницького та Кіровоградської області.
Аналізуючи ситуацію, можна сказати, що у місцевих ЗМІ жінки найчастіше виступали як експертки у таких темах як політика, бізнес та розваги. Що цікаво, нарівні з чоловіками, які також найбільше коментували в цих сферах, не рахуючи тем комунального господарства та роботи правоохоронних органів, які у нас не винесені в окрему категорію у рамках цього моніторингу. Активність жінок у політичній сфері пов’язано із виборами, адже координаторкою громадянської мережі «Опора» на Кіровоградщині є жінка, а також жінки коментували кілька акцій, проведених з питань активізації виборців громадськими організаціями. Натомість чоловіки – і міський голови, і голова обласної державної адміністрації, - проводячи наради щодо комунального господарства, беручи участь у відкритті освітніх та медичних установ, активно цитувалися у місцевій пресі.
Як вже було зазначено раніше, так звані офіційні видання чи не найбільше грішать не вживанням фемінітивів. Вісник міської ради – тижневик «Вечірня газета», - не використав жодного фемінітиву у номері від 11 квітня, а про жінок в якості героїнь та експерток тут згадували, пишучи про культуру (допоміг цьому музичний фестиваль) та політику (дякуючи дослідженням Фонду «Демократичні ініціативи», який очолює Ірина Бекешкіна).
Так само у тижневику «Первая городская газета» присутня велика кількість матеріалів із експертками та героїнями. При цьому, газета також використовує такі досить мало поширені фемінітиви як «етновиконавиця» і не боїться фемінітиву «директорка». Окрему повагу викликають публікації на спортивну тематику, в яких присутні жінки, адже це нетипово для медіа Кропивницького взагалі, які переважно пишуть про чоловічий футбол, чоловічий баскетбол та чоловічий бейсбол.
Сайт «Точка доступу» за аналізований період опублікував досить багато матеріалів у розділі «Новини» (понад 120), хоча частина з них носила не локальний, а загальноукраїнський чи міжнародний характер, зокрема – повідомлення з фронту, із різних міністерств, а також аналітику про кандидатів у Президенти. Не зважаючи на це, у місцевих новинах Кропивницького та області присутні досить багато експерток (24) та героїнь (21). У тому числі сайт використав фемінітиви «депутатка» та «кеpуюча спpавами виконавчого комітету», які інші сайти майже постійно ігнорують, вживаючи маскулінітиви. При цьому, це слова, граматично змінити які не складно, і вони вже досить звичні – «представник» на «представниця», «начальник» на «начальниця» тощо. До прикладу, сайт «Новини Кіровоградщини» використовує фемінітив «речниця», посилаючись на матеріали, отримані від правоохоронних чи силових структур. Це видання за період моніторингу опублікувало із півсотні матеріалів у розділі «Новини». Переважна більшість новин - це повідомлення офіційних установ, силових структур та органів влади, які на своїх сайтах не використовують фемінітиви загалом. Або й взагалі не мають згадувань про жодне персоналізоване джерело, чи згадок про героїв/героїнь. Звідси і гастролювання згадок про одних і тих же експерток виключно у форматі маскулінітиву на різних сайтах.
Аналізуючи ситуацію на сайті «Фотоінформ», можна сказати, що сайт продовжує акцентуватися швидше, на ілюстраціях, аніж на текстах. Тому навіть матеріали, які передруковуються із офіційних видань і присутні на багатьох проаналізованих сайтах в повному обсязі, на сайті «Фотоінформ» скорочені до 2-3 абзаців. Решту публікації займають фото. З огляду на це стає зрозуміло, чому така мала кількість загалом згадок героїв та героїнь, експертів та експерток, адже більшу частину матеріалів за період з 11 по 17 квітня на сайті займають повідомлення управління ДСНС – про пожежі, допомогу водіям, спортивні змагання, а решту – рецепти, прогнози погоди та інформація із подій у міській раді. Маскулінітивів на сайті за період моніторингу взагалі не було, що ж стосується фемінітивів, то тут варто відзначити такий рідкісний як «офіцерка Служби порятунку».
Підсумовуючи сказане, варто відзначити, що на Кіровоградщині продовжує спостерігатися непроста ситуація із уживанням фемінітивів, ускладнена політичними подіями, в яких переважно йшла мова про чоловіків – як в якості героїв, так і в якості експертів. Не зважаючи на те, що всі медіа так чи інакше використовують фемінітиви, спільна біда видань – це вживання фемінітиву в одному реченні і не вживання його ж у сусідньому. Або чергувати використання назви професії у жіночому та чоловічому родах, коли мова йде про жінку. Відсутність редакційної політики призводить до того, що пишучи один і той самий матеріал, редакція описує людину із використанням як маскулінітивів, так і фемінітивів. Це вводить читачів в оману та знижує рівень довіри до медіа.
Загальний
Індекс гендерної чутливості кіровоградських
медіа у квітні
2019 року– 36% (друге місце серед регіональних медіа 24 областей
України). Ознайомитися з підсумковими
результатами квітневого моніторингу можна на сайті
Волинського прес-клубу.
Гендерний моніторинг журналістських матеріалів
регіональних видань проведений у межах проекту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики», який реалізовується
Волинським прес-клубом у партнерстві з Гендерним центром, Незалежною
громадською мережею прес-клубів України за підтримки «Медійної програми в
Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і
виконується міжнародною організацією Internews
Експертка з
моніторингу – Вікторія Талашкевич
Комментарии
Еще нет комментариев к этому материалу. Будьте первым!Что мне даст регистрация?