​Легальні сміттєзвалища в Україні — під загрозою закриття

15.07.25, 16:14

В Україні офіційно працюють 1 824 сміттєзвалища твердих побутових відходів, але лише 4 з них отримали висновок з оцінки впливу на довкілля (ОВД). Усі інші — юридично існують, але не придатні до експлуатації згідно з новими нормами законодавства. Чому? Бо 80% звалищ засновані 50–70 років тому, коли ще ніхто не передбачав сучасних екологічних вимог – таких як захисний екран під 40-метровим шаром сміття, системи збору фільтрату чи біогазу. Новий Закон не враховує стан старих сміттєзвалищ, на яких фізично й технічно неможливо реалізувати вимоги. Через це десятки тисяч підприємств, а разом із ними — цілі громади — опиняються на межі екологічного колапсу. Давайте розбиратися в причинах глибше.

Не адаптоване до реалій законодавство

В Україні спостерігаються активні процеси реалізації реформи у сфері управління відходами. Проте практична імплементація Закону України «Про управління відходами», який набрав чинності у липні 2023 року, виявила серйозні системні проблеми. Почнемо з базового — більшість суб’єктів господарювання у сфері поводження з побутовими відходами є комунальними підприємствами, які десятиліттями функціонували в умовах хронічного недофінансування. Їхня операційна діяльність зводилась до простої логістичної схеми: зібрати відходи — вивезти на звалище. Жодного системного фінансування на впровадження роздільного збору, сортування, купівлю спеціалізованої техніки чи облаштування сміттєзвалищ не передбачалося.

Починаючи з 2017 року, до сфери активно почав долучатися приватний бізнес, інвестуючи в пілотні проєкти з роздільного збору, нові контейнери, сучасні сміттєвози, облаштування звалищ системами збору фільтрату та вилучення біогазу.

Чому зараз ситуація настільки критична

Формальний підхід до реформ.Дослідження PAEW — Асоціації професіоналів довкілля — показало, що 5 317 полігонів працюють офіційно, але лише 4 отримали дозвіл обробляти відходи після отримання висновку з ОВД. Це — результат поверхневих підходів, які не тільки не вирішують екологічних проблем, а й створюють серйозну загрозу їх загострення.

Наявність великої кількості несанкціонованих звалищ. Крім офіційних сміттєзвалищ, існують ще 7 574 несанкціонованих, що додатково підтверджує катастрофічний стан системи поводження з відходами. Ситуація зі стихійними звалищами не вирішується, хоч створює на сьогодні найбільшу загрозу для екології країни.

Бракує перехідних правил. Закон «Про управління відходами» дійсно задає європейські орієнтири, однак станом на червень 2025 року підзаконна база, яка має забезпечити реалізацію положень закону, сформована лише частково. Усі учасники ринку — як комунальні підприємства, так і бізнес — опинилися в ситуації нормативної невизначеності. За законом, якщо громада хоче продовжити експлуатацію старого сміттєзвалища, вона має розробити поетапну стратегію приведення його до норм техніко-економічного обґрунтування. Але більшість громад цього не роблять через невизначеність механізмів та відсутність ресурсів.

За словами президентки Асоціації професіоналів довкілля Людмили Циганенко, дозвільна база в Україні не розвинена, процедури не чіткі, законодавство змінилося радикально, але підзаконні акти, методики, технічні регламенти не адаптовані повною мірою.

«У громад відсутня єдність у тлумаченні нових норм і в частині ОВД, немає фінансових ресурсів на розробку проєктів та модернізацію, та й бажання вони не мають. І, зрозуміло, що банки не кредитують подібні проєкти через ризики і нестабільність нормативної бази. Якщо Міндовкілля проігнорує всі ці ризики, то посилення кримінально-адміністративної відповідальності в цій частині призведе до закриття сміттєзвалищ. Куди за таких обставин поїде сміття?! В яри й посадки… Це неконтрольоване накопичення відходів та екологічна шкода - забруднення грунтів, вод і повітря. Ми вбачаємо ризик блокування всієї системи поводження з відходами», — зазначає Людмила Циганенко, і додає: «Що потрібно було б зробити: визначити категорії полігонів, які могли б отримати тимчасовий дозвіл з умовами модернізації, можливість забезпечити перехідний період з підвищенням вимог, підготувати методичні рекомендації шаблонів ОВД, технічних проєктів і нівелювати кадрові проблеми, так як підготовлених фахівців на місцях дуже не вистачає. Також необхідно передбачити співфінансування модернізації полігонів через спецфонди і встановити пріоритет на модернізацію існуючих полігонів, а не лише на будівництво нових. Долати проблеми, які накопичувалися десятки років, довго, трудоємко, відповідально, але чарівної палички не існує».

Складна процедура отримання висновку з ОВД. Закон зобов’язує привести всі існуючі звалища, створені більше 50-70 років тому до вимог полігонів: ізоляційний екран дна, система вилучення фільтрату та біогазу, моніторинг ґрунтів і підземних вод, система моніторингу викидів. Для цього потрібно отримати висновок з ОВД, без якого неможливо оформити дозвіл на оброблення відходів. Але де-факто —існуючі звалища не мають технічної можливості для виконання нових вимог. Неможливо встановити захисний екран на дно сміттзвалища над яким десятки метрів сміття.

Нелогічний контроль. Ще одна слабка ланка системи — перевірки. Держава перевіряє старі сміттєзвалища в частині їх відповідності новому Закону, в якому йде мова про полігони твердих побутових відходів - сучасні інфраструктурні обʼєкти. Більше того, Державна регуляторна Служба України встановиланизку порушень в діях посадових осіб Міндовкілля при перевірках деяких субʼєктів господарювання.

Що врятує ситуацію

За словами еколога ТОВ «Екостайл» Олега Норенка, єдиним реалістичним виходом є встановлення перехідного періоду щонайменше на п’ять років після скасування воєнного стану.

«Перехідний період потрібен для того, щоб суб’єкти господарювання змогли продовжити роботу на підставі чинних декларацій, а органи влади — передбачити фінансування на рекультивацію, розробити та затвердити регіональні плани управління відходами, визначити земельні ділянки для нових полігонів та упорядкувати процедурні вимоги, включаючи адаптацію до реалій післявоєнного періоду», — зазначає еколог. Він переконаний, що у разі відсутності такого перехідного механізму, після 15 червня 2025 року більшість сміттєзвалищ в Україні опиняться поза межами правового поля, що фактично заблокує діяльність у сфері збирання, сортування та захоронення відходів.

Як ми можемо вплинути на ситуацію зараз

Підписати петицію до Кабміну: потрібно ≥ 25 000 підписів, поширити інформацію в соцмережах, підтримати звернення до Міністра довкілля та Мінрегіону. Система мусить адаптуватися, бо імплементувати Закон, почати перевірки і накласти непосильні штрафи - це не вдосконалення сфери, це зупинка роботи підприємств, які працюють у сфері поводження з відходами і, як наслідок, все сміття у лісах та балках. Підписати петицію можна за посиланням:https://petition.kmu.gov.ua/petitions/8232



Комментарии

Еще нет комментариев к этому материалу. Будьте первым!
Напишите ваш комментарий
Комментарий:

ПОСЛЕДНИЕ КОММЕНТАРИИ

Валентина �.«Мама весь час очікувала, що чорний «воронок» приїде і…
Скільки таких історій досі залишаються у сімейних колах!!! Іх необхідно оприлюднювати і писати- писати. Аби не…
Людмила �.​НАТО й Україна: співдружність заради миру й безпеки: долаємо…
Вона ж наша зірочка! Олю, завжди рада)
Людмила �.Що ви знаєте про НАТО? Вікторина на знання історії Альянсу…
Приємно, що стільки вірних відповідей!