Кропивницький академічний український музично-драматичний театр імені М. Л. Кропивницького

Категории: Театр и кино, Концерт-холлы

Театральна площа

Телефони: (0522) 24 15 03 -
(050) 654 99 43 - (066) 419 91 71

Історія:

1856 - 1865 - Театр Марка Кропивницького заглиблюється в аматорськоий рух на Єлисаветградщині та творчу діяльність видатних корифеїв: «У Бобринці Марко Лукич та Іван Карпович завжди були нерозлучними товаришами. Вони разом всюду їздили, і Іван Карпович був свідком того успіху, який Марко Лукич мав на вечорах, а пізніше, коли розпочалися театральні вистави, і на сцені», - писала С. Тобілевич.

Про це згадував і М. Кропивницький: «Мало не щонеділі їздив я до батька в Живанівку і брав з собою найчастіш Івана Карповича: взимку їздили ми втрьох або вчотирьох, ходили на вечорниці, танцювали з хлопцями та дівчатами. Я не вмів путяще танцювать, зате здорово набивав пучки, граючи з усієї сили на гітарі». Згодом на деякий час Тобілевичі перевезли в Бобринець і найменшого сина Панаса. «З братом Миколою частенько забігали ми до М.Л. Кропивницького, і він учив нас пісень…- писав Панас Карпович. – Перша пісня, якої ми вчили, була «Нелюдимо наше море». Я тягнув за Кропивницьким і за скрипкою… Кропивницький був перший кавалер на весь Бобринець, мав чудовий голос і смішив нас надзвичайно, коли розкудовчить було волосся, надме щоки й почне вдавати Шельменка».

Гастролі трупи Л. Млотковського у Бобринці дали поштовх до створення аматорського гуртка під керівництвом М. Дубровинського та А. Ворникова. «Дядько Микола,- згадує Марко Лукич, - задумав устроювати спектаклі і в домі матері, котрий уже достроювався». Саме в цьому гуртку зробив перші кроки на сцені і М. Кропивницький, зігравши ролі Петра («Наталка Полтавка»), Лопуцьковського та Шельменка («Шельменко-денщик»), Стецька («Сватання на Гончарівці») і Чупруна («Москаль-чарівник»).

1865 – 1871 - На той час у містечку давав вистави новий гурток, очолюваний заїжджим подружжям акторів Соболєвих. Згодом його очолив колишній провінційний актор К. Голубовський. Пізніше до них приєднався М. Кропивницький. Слідом за ним до аматорів долучилися М. і П. Тобілевичі, П. Новицький, О. Дерев’янкін, Є. і С. Мячикови, сім’я Кольчицьких, Петров, Бржоховський, Цибульська та інші. Після К. Голубовського деякий час режисуру вів А. Дубовецький. Пізніше режисером гуртка став М. Кропивницький.

Марко Лукич керував цим гуртком і після переведення повітових установ до Єлисаветграда (1868 – 1870). Діяльність цього гуртка на чолі з М. Кропивницьким була найвищим злетом. «За три зими, - згадував драматург, - я вистановив у Бобринці не менше сорока спектаклів». На цей період припадає й постановка першого драматичного твору М. Кропивницького - «Микита Старостенко, або Незчуєшся як лихо спобіжить». Цікава історія її написання.

1871 – 1881 - 1871 року Кропивницький залишив Бобринець і поїхав до Одеси. Тут він 12 листопада 1871 р. почав свою професійну акторську працю, яку вже не залишав до кінця життя. Ціле десятиріччя виробляв він по провінційних театрах свою акторську школу. Зіграв майже 500 ролей – від губернатора в оперетці «Птички певчие» Ж. Оффенбаха до Отелло. Залишивши єлисаветградських аматорів 1869 р. Марко Лукич, уже ставши професійним актором, часто приїздить до Єлисаветграда на гастролі. А в жовтні 1875 р. він прибув до міста знову і в аматорському гуртку, яким керував І. Тобілевич, став режисером і працював до лютого 1876 р. М. Кропивницький взяв участь у п’єсі для співу П. Ніщинського «Вечорниці», яка була написана ним спеціально для цього аматорського колективу і була виконана вперше 1875 р. під керуванням автора. У виставі також брали участь Іван, Микола, Панас, Надія і Марія Тобілевичі. З середини 1879 по 1881 він один із акторів трупи Г. Виходцева, що працює у місті.

1881 - 1882 - Рік 1881-й - переломний в історії української театральної культури. М. Кропивницький діяльно взявся до праці. Уже до зимового сезону написав свої кращі твори: «Глитай, або ж Павук», «По ревізії», остаточно допрацював драму «Дай серцю волю, заведе в неволю», створив по суті, новий варіант п’єси «Доки сонце зійде, роса очі виїсть»; того ж року видав першу збірку своїх творів. Драматург уважно і прискіпливо добирав акторів до першої професійної української художньої трупи.

Це були переважно аматори. На виклик М. Кропивницького в Єлисаветград прибули М. Садовський, К. Стоян-Максимович, І. Загорський, Н. Жаркова. О. Вірина, О. Маркова; восени приїхала й М. Заньковецька. Пізніше до них приєдналися М. Садовська, Г. Затиркевич-Карпинська, П. Саксаганський, І. Карпенко-Карий.

27 жовтня 1882 р. відбулася вистава «Наталка Полтавка» у виконанні першої професійної трупи українських акторів. Здійснилася його заповітна мрія і багатьох українських патріотів. М. Кропивницький створив таку національну трупу, якій судилося стати славою і гордістю України.

1882 – 1910 - До рідного краю Марко Лукич на чолі своєї, вже другої трупи, повертався ще не раз, хоча вів активну гастрольну діяльність територією всієї України Але визначною була гастроль у вересні 1885 р. Тоді йшли п’єси «Глитай, або ж Павук», «Дай серцю волю, заведе в неволю», «Доки сонце зійде, роса очі виїсть», «Пошились у дурні». Брав участь і в концертах місцевих аматорів. Пам’ятним для єлисаветградців був приїзд оновленої і такої ж молодої трупи весною 1889 р. Крім самого Марка Лукича, у «Наталці Полтавці» «Сватанні на Гончарівці», «Невольнику», «Назарі Стодолі» доволі успішно виступали молоді актори О. Суслов, Ф. Левицький, Є. Зарницька, яких ще недавно в тій же Новоукраїнці знали як аматорів. Завітала ця трупа ще й наприкінці того ж року і перебувала аж до середини лютого 1890 р., показавши глядачам 20 вистав. Це були добрі репетиції перед поїздкою до Петербурга, де гастролі почалися у квітні місяці.

Сайт театру - https://teatr-koryfeiv.com.ua/


Комментарии

Театрал 5 июня 2013 12:35
0
Розклад вистав на червень:

8.06
17.00. І. Кальман "Сільва", оперета на 2 дії

9.06
12.00. М. Корабельник "Казка про Скомороха та Царя Гороха", дитяча вистава
17.00 Г. Квітка-Основ'яненко "Сватання на Гончарівці", комедія на 2 дії ПРЕМ'ЄРА

15.06
17.00 15-16 червня 2013 року Гастролі Черкаського академічного обласного українського музично-драматичного театру ім.Т.Г. Шевченка
М. Старицький "За двома зайцями", комедія на 2 дії

16.06
12.00 Б. Стельмах "Король Дроздобород" , музична казка для дітей
17.00 О. Коломієць "Фараони" , комедія-фарс

21.06
Д. Ленський " Дебют провінціалки" Переклад і сценічна редакція М. Кропивницького, водевіль на 2 дії ПРЕМ'ЄРА

23.06 ЗАКРИТТЯ ТЕАТРАЛЬНОГО СЕЗОНУ
12.00 В. Зимін "Жила – була Сироїжка", дитяча вистава на 2 дії
17.00 Д. Ленський " Дебют провінціалки" Переклад і сценічна редакція М. Кропивницького, водевіль на 2 дії ПРЕМ'ЄРА
Ответить
Roger Tr 5 сентября 2013 19:50
-1
1. Было бы хорошо афишу обновлять.
2. Почему на карте отмечена воинская часть вместо театра?
Ответить
Вікторія Талашкевич 6 сентября 2013 08:41
0
Афиша театра - в разделе "Афиша", расположение - уточним.
Ответить
Roger Tr 6 сентября 2013 12:36
0
Не нашел в афише Plaistow...
p.s. Театр (на вашей карте) - дом №15 по Орджоникидзе
Ответить
Вікторія Талашкевич 6 сентября 2013 12:43
0
Спасибо за внимательность! Это просто некоторые наши редакторы ставят только дату начала, а дату конца - нет, и тогда событие не видно в Афише. Надеюсь, в ближайшее время тех.директор сайта все исправит. А пока - вот ссылка на анонс мероприятия: http://tusovka.kr.ua/afisha/2013/09/10/v-kirovograde-sgrajut-plaistow
Ответить
Anna Cviridowa 9 сентября 2013 22:11
6
Вересневі самоцвіти - это всеукраинский праздник театра Кропивницкого. Почему новое руководство театра не афиширует этот праздник в Интернете, как было раньше? Даже на своих сайтах театр не рекламирует спектакли театров-гостей, которые принимают участие в празднике?!
Ответить
Вікторія Талашкевич10 сентября 2013 08:49
1
У розділі "Афіша" на сайті Тусовка є інформація про спектаклі у театрі - зокрема, програма Вересневих самоцвітів http://tusovka.kr.ua/afisha/2013/09/25/programa-festivalju-veresnevi-samotsviti
Ответить
Вікторія Талашкевич12 сентября 2013 16:20
0
Анонс 43-го Всеукраїнського свята театрального мистецтва «Вересневі самоцвіти»

25-29 вересня 2013 року у Кіровограді на сцені Кіровоградського академічного обласного українського музично-драматичного театру ім. М. Л. Кропивницького проходитиме 43-тє Всеукраїнське свято театрального мистецтва «Вересневі самоцвіти» (за творами Івана Карпенка-Карого):

25.09. о 18.30 – Прем’єра Театру Корифеїв «Хазяїн» (режисер Євген Курман).

26.09. о 18.30 - «Мартин Боруля» (режисер Анатолій Москаленко). Вистава Черкаського академічного обласного українського музично-драматичного театру ім. Т. Г. Шевченка.

27.09. о 16.00 – «Наймичка» (режисер Лариса Семирозуменко). Вистава Київського академічного Молодого театру. Проходитиме у приміщенні Кіровоградського академічного обласного театру ляльок.

27.09. о 18.30 – «Чумаки» (режисер Олександр Рибчинський). Вистава Сумського обласного академічного театру драми та музичної комедії ім. М. С. Щепкіна.

28. 09. о 17.00 - «Засватана – не вінчана» (режисер Володимир Бегма). Вистава Миколаївського академічного українського театру драми та музичної комедії.

29.09. о 17.00 – «Сто тисяч» (режисер Віталій Малахов). Вистава Київського академічного драматичного Театру на Подолі. У головній ролі народний артист України Богдан Бенюк.

29.09. о 20.00 – «Глорія» (режисер Алла Федоришина). Феєричне театральне шоу Львівського академічного духовного театру «Воскресіння». Відбуватиметься на Театральній площі (Дворцова, 4).
Ответить
Никита Баранчук27 сентября 2013 19:06
0
Скажіть, будь ласка, кто грав сьогодні на виставі Київського академічного Молодого театру наймичку?
Ответить
Анна Горобцова 2 октября 2013 15:21
1
афіша театру на жовтень
5 жовтня Сб. 16.00 Микола Гоголь "Сорочинський ярмарок", мюзикл на 2 дії
6 жовтня Нд. 12.00, 16.00 Олексій Толстой "Пригоди Буратіно", дитяча вистава
Дмитро Ленський "Дебют провінціалки",
переклад і сценічна редакція Марка Кропивницького, водевіль на 2 дії
11 жовтня Пт. 18.00 Авксентій Цагарелі "Проделки Ханумы" за мотивами п'єси "Ханума" , музична комедія на 2 дії
12 жовтня Сб. 12.00, 16.00 Андрій Івасих "Книга желаний", сучасна казка для дітей
"Ничего себе квартирка", комедія на 2 дії
13 жовтня Нд. 12.00, 16.00 "Однажды бабка Ежка", музична казка для дітей
Авксентій Цагарелі "Проделки Ханумы"за мотивами п'єси "Ханума" , музична комедія на 2 дії
17 жовтня Чт. 18.30 BRAZIL BOSSA NOVA QUARTET (Бразильський ВОСА НОВА квартет)
Ответить
Алла СЕРЕБРЯКОВА 2 октября 2013 21:09
4
А дальше, в октябре? Когда, например, "Хозяин". Нужно разобраться в последней постановке Курмана. Да и цены нужно снизить, привести в соответствие с другими театрами.
Ответить
Вікторія Талашкевич 3 октября 2013 13:02
0
Афиша спектаклей в театре: http://tusovka.kr.ua/afisha/2013/10/03/repertuar-teatru-imeni-kropivnitskogo-na-zhovten Цены - по телефону в театре :-)
Ответить
Вікторія Талашкевич 6 октября 2013 10:36
0
Кіровоградський академічний обласний український музично-драматичний театр ім. М. Л. Кропивницького
РЕПЕРТУАР НА ЖОВТЕНЬ!
5.10 (субота)
16.00 – Микола Гоголь «Сорочинський ярмарок» (мюзикл на 2 дії)
6.10 (неділя)
12.00 – Олексій Толстой «Пригоди Буратіно» (дитяча вистава)
16.00 – Дмитро Ленський «Дебют провінціалки» (водевіль на 2 дії)
17.10 (четвер)
18.30 – професійний джазовий концерт BRAZIL BOSSA QUARTET
19.10 (субота)
16.00 – Григорій Квітка-Основ’яненко «Сватання на Гончарівці» (комедія на 2 дії)
20.10 (неділя)
12.00 – Валерій Зимін «Жила-була Сироїжка» (дитяча вистава)
16. 00 – Іван Карпенко-Карий «Хазяїн» (комедія на 2 дії) ПРЕМ’ЄРА
25.10 (п’ятниця)
18.00 – Михайло Старицький «За двома зайцями» (комедія) ПРЕМ’ЄРА
26.10 (субота)
16.00 – Квартет Tenors BEL`CANTO (золоті голови європейської опери (м. Львів)
27.10 (неділя)
12.00 – «День народження кота Леопольда» (дитяча вистава)
12.00 – Михайло Старицький «За двома зайцями» (комедія) ПРЕМ’ЄРА
31.10 (четвер)
18.00 – Іван Котляревський «Наталка Полтавка» (народна опера)
Гастролі Криворізького театру драми та музичної комедії
ім. Т. Г. Шевченка (11.10 – 13.10)
11.10 (п’ятниця)
18.00 – Авксентій Цагарелі «Проделки Ханумы» (музична комедія на 2 дії)
12.10. (субота)
12.00 – Андрій Івасих «Книга желаний» (сучасна казка для дітей)
16.00 – «Ничего себе квартирка» (комедія на 2 дії)
13.10 (неділя)
12.00 – «Однажды бабка Ежка» (музина казка для дітей)
16.00 – Авксентій Цагарелі «Проделки Ханумы» (музична комедія на 2 дії)
Ответить
Георгий Игнатьев 6 октября 2013 21:01
1
Вконтакте уже поправили ошибку: За двумя зайцами 27,10, в 16-00, а не в 12-00. Поправьте и Вы.
Ответить
Вікторія Талашкевич 7 октября 2013 10:46
0
Ок, спасибт за правку!!
Ответить
Алексей Полижаев12 октября 2013 15:40
10
Настроение 25 сентября было таким, что писать впечатление после просмотра «Хозяина» Курмана не хотелось. Полная апатия. Прекрасных актёров знаменитого театра Кропивницкого новый режиссёр подставил в очередной раз.
По сути, постановка Курмана изувечила Тобилевича и получился не «Хозяин», а «Халат от хозяина». Пьеса смонтирована режиссером на своё усмотрение. Безвкусица и пошлятина предыдущих спектаклей присутствует и здесь. Одним словом, полная лажа.
Ответить
Алексей Полижаев12 октября 2013 15:41
12
В оправдание могу заметить, что именно в этой постановке, действительно, есть образная задумка: халат, Крест, овца. Это в театре очень ценится!! Но, и ещё раз НО….
Курман не может воплотить образное видение на уровне зрительского восприятия, он не пропускает образность через характер, эмоции и действия героев. Получилось то, что его задумка не воплощена в спектакль, она автономизирована, полностью отделена от тела спектакля.
Ответить
Dmitry Shevchenko13 октября 2013 23:26
11
Символы в изобразительном искусстве являются самостоятельными выразителями художественного видения. А воспринимаются они так. Посетитель, в тиши, стоит и думает над ними, час и два часа. То есть - индивидуально разгадывает тайну замысла художника.
Театр - это не музей или картинная галерея, без экспрессии (связного нарастающего действия!!) он не существует, а символы становятся ненужными публике.

В постановке Курмана «Хозяин» символы используются, как и в изо, мол, догадайся, размышляй. Самостоятельно дорисуй действие!!
Режиссёр не понимает, что посетитель музея и зритель театра имеют разное назначение. Спектакль провальный не потому, что Е.Курман ввёл символику, а кировоградский зритель не дорос до такого «современного искусства». Наоборот. Замысел режиссёра не решается приёмами театрального искусства. Символы оказались штучными, не подтверждёнными действием.
В качестве подсказки, никогда бы «капли крови» я не применял в виде символики в комедийной постановке. Образ крови ближе к жанрам трагедии или военной патетики.
Постановку объективно нужно доработать.
Но Актеры - молодцы.
Ответить
Alla Todorova14 октября 2013 21:01
0
а кто может сказать ,когда перед театром фонтан будет -этот дешёвый цветник ,не могу его назвать даже клумбой,портит весь вид.
Ответить
Вікторія Талашкевич19 октября 2013 16:31
0
Аня, фонтан сделали рядом - в сквере, со скульптурой Наталке-Полтавке.
Ответить
АЛЬБИНА КАРМАЗИНА19 октября 2013 15:20
10
Что смотрели 25 сентября, и сами не поняли. Только к «Хозяину» Карпенка-Карого это издевательство никакого отношения не имеет.
Терентия Пузыря вдруг играет молодой актёр. Свою хозяйственную деятельность он ведёт в криминальной среде. Все образы искажены до неузнаваемости, использован криминальный сленг.
Раньше традиционно вели школьников на просмотр программного материала, а теперь это крайне опасно делать.

Любимый образ Тобилевича, бедолаги из города, Павлины, неожиданно (мой ранее любимый театр!) представил в качестве распутной девки. Противно было смотреть.

Безнадёжно висел длиннющий, с каплями крови, халат на кресте. Видать постановщику хотелось, чтобы зритель оценил его интеллектуальный приём. Как бы не так.

Да, господа, цена билетов на премьерные дни не 100грн., а 150грн. Полное сумасшествие.
Ответить
Алла СЕРЕБРЯКОВА27 октября 2013 23:53
8
За двумя зайцами.
Постановка тернопольского режиссёра В.Жилы ничем не отличается от экспериментально-концертной режиссуры Е.Курмана. Начальная часть спектакля аналогична Сороченскому - чистой воды концертные танцы и песня. Нет никакой связи с драматургией Старицкого, нет, даже попытки, приблизиться к характерам героев и обстоятельствам произведения. Далее, сцена, где действующие лица высмеивают поведение Свирида Голохвастого, актёрски несовершенна, блекла, невыразительна. По завершению этой сцены, к счастью, поставлен аккорд, и в центре сцены эффектно появляется сам Голохвастый.
Ответить
Антон Максименко11 ноября 2013 22:05
6
Да, этот актёр мне тоже очень понравился. Очень свежи, деликатно и в тоже время ярко смотрится Свирид Петрович. Смотрел не спектакль, а бенефис Скрыпника.
Ответить
Алла СЕРЕБРЯКОВА27 октября 2013 23:53
8
С этого момента зритель трепетно смотрел только Евгения Скрыпника.
В роли Голохвастого Скрыпник превзошёл все ожидания. Шарм витиеватого героя присутствовал во всех сценах. А это так важно для характера спектакля, поскольку многие сцены выглядят грубо, топорно. Некоторые актёры замкнулись в применении одного приёма - скандальных окриков. Евгением Чкрыпником образ создан настолько интересно, живо и зрелищно, что о мастерстве этого молодого актёра невозможно молчать. Ведь с настоящим актёрским творчеством в нынешнее время не часто встретишься.
В продолжение великого творческого наследия Олега Борисова кировоградскому зрителю посчастливилось увидеть обворожительный игривый пластический портрет роли Голохвастого.
Театралы после просмотра «Сорочинского» (Чёрт), «Хозяина» (Зозуля), думаю, убедились, каким мощным потенциалом обладает этот Актёр, насколько реально обладает редким искусством перевоплощения.
Аплодируя актёрам, по завершению спектакля, зрители кричали «Браво, Скрыпник!!», и это справедливо, это заслужено.
Ответить
Антон Максименко11 ноября 2013 21:55
6
С нашим театром происходит что-то загадочное. Актёры, как когда-то в балагане, стали показывать зрителю, где надо аплодировать. Реакция зала, аплодисменты были и остаются показателем «приёма» постановки в целом, отдельных её сцен, работы актёров. А теперь сама постановка предусматривает разрешение этой проблемы. Зритель, как самостоятельный субъект просмотра спектакля, теряет свою функцию. Полный …… (абсурд), и это устраивает режиссёра.
Ответить
Валентина ЛУКАЧ28 ноября 2013 20:54
4
Заканчивается 2013г. По итогам года представьте к награде или поощрению двух актёров, которые наиболее ярко выделились - Скрыпник и Малохатько. Пожалуйста!! А им, «браво!!!», за их талант.
Ответить
Аркадий Голованов 7 января 2014 15:59
4
Прорвавшийся в сентябре прошлого года на сцену театра киевский спектакль «Сто тысяч» показал высочайший художественный уровень постановок пьес Карпенко-Карого. После этого смотреть «Хозяина» в постановке Курмана стало невозможно. То, что полностью деформирован оригинал классической пьесы не так страшно, как то, что сам спектакль оказался незаконченным в постановочной части. Волевая, строго авторитарная криминальная бригада Пузыря (Хозяина) оказалась неоправданно опустошённой во втором действии спектакля. В первом акте зритель уже был готов принять криминальную тему сюжета, но во втором акте режиссёр так не смог сказать зрителю, что он хочет показать, какую идею доносит публике. По действиям второго акта, казалось, зарождается второй сюжет спектакля, но ввиду общей бессистемности уловить его содержание было трудно.
Ответить
Anna Cviridowa 3 май 2014 13:15
0
Ай да Пушкин! Ай да сукин сын!
Известные строки Пушкина к Вяземскому предстали живьём, когда прочла рейтинг постановок Курмана Вконтакте. Получается 98% кировоградцев в восторге от курмано-похабщины. Кто же это так постарался?
Не рейтинг надо надувать, а научиться понимать, ценить эстетику театра, духовную культуру драматургии. Без этого нет театра, а есть просто курмано-наваяние.
Ответить
Напишите ваш комментарий
Комментарий:

ПОСЛЕДНИЕ КОММЕНТАРИИ

Валентина .«Мама весь час очікувала, що чорний «воронок» приїде і…
Скільки таких історій досі залишаються у сімейних колах!!! Іх необхідно оприлюднювати і писати- писати. Аби не…
Людмила .​НАТО й Україна: співдружність заради миру й безпеки: долаємо…
Вона ж наша зірочка! Олю, завжди рада)
Людмила .Що ви знаєте про НАТО? Вікторина на знання історії Альянсу…
Приємно, що стільки вірних відповідей!